Friday 18 March 2011

Masa itu kehidupan..

Sesungguhnya masa itu kehidupan dan tidak boleh diputarkan semula. Diam tak diam sudah hampir satu sem saya berada di politeknik ni. Terkenang saat mak dan ippa hantar masa hujung bulan 11 tahun lepas. Beriya-iya menangis sebab takut ditinggalkan. Maklumlah tak pernah berenggang dengan famili. Ippa ngan Afiqkaka rilex jerk, control macho lah katakan. Dalam bahasa melbari kaka bermaksud abang dan ippa bermaksud ayah. Tapi alhamdulillah saya dapat survive disini walaupun jauh dari keluarga. Dua bulan yang pertama saya balik dua minggu sekali. Walaupun PD ke JB memakan masa tiga jam lebih tapi sanggup bersusah naik bas semata-mata nak balik rumah. Selalu doa supaya Allah percepatkan masa. Tapi Kak L cakap tak baik doa macam tu. Lepas cuti raya cina selama seminggu, Allah uji saya tak boleh balik sebulan sebab ada pelbagai program setiap hujung minggu. Kenapa Allah uji saya sebegitu rupa?? Supaya saya tidak terlalu fikir nak balik sahaja tetapi lebih fokus terhadap pelajaran. Bulan ni tiga minggu pula tak boleh balik sebab ada aktiviti kamsis ngan Rakan Pusat Islam(RPI). Kini saya terbiasa dengannya. Dah tak doa supaya Allah percepatkan masa, dan saya belajar erti sabar. Sesungguhnya Allah tidak menguji hambanya jika hambanya itu tidak larat untuk menanggungnya.

No comments:

Post a Comment