Sunday 7 August 2011

Apa Yang Kita Lihat dan Dengar Akan Mempengaruhi Hati..

Saya bercakap melalui pengalaman yang telah saya lalui. Dirumah saya tiada radio, jadi kami memang jarang-jarang sekali mendengar radio kecuali radio yang disediakan didalam saluran astro. Itupun terlalu jarang sekali kami membukanya. Mungkin disebabkan itu kami jadi orang tidak tahu dan tidak suka mendengar dengan lagu-lagu melayu yang lagha dan tidak mempunyai makna kecuali lagu-lagu berunsur nasyid.


Sebenarnya apa yang kita dengar dan lihat akan mempengaruhi hati kita. Maksudnya disini, kalau kita seorang yang suka dengar perkara-perkara yang lagha terutamanya lagu-lagu yang lagha maka hati kita akan dipengaruhi. Sebab itu lah orang-orang yang mendengar benda-benda begini kita boleh lihat dia susah nak buat amal. Kerana hatinya dipenuhi dengan benda yang tidak baik. Sama juga jika kita suka melihat benda-benda kotor atau maksiat ianya akan turun kepada hati dan seterusnya akan menjadikan kita seorang hamba yang biasa-biasa sahaja. Mungkin kita akan solat tetapi keislaman kita hanya setakat solat, puasa dan zakat sahaja. Sedangkan islam bukan tentang 3 perkara itu sahaja. Terutama sekali kepada wanita-wanita dan lelaki-lelaki yang tidak menjaga pandangan. Hari ini kita disajikan dengan pelbagai bentuk rancangan-rancangan yang lagha sehingga rancangan yang dikatakan berbentuk islamik juga diselitkan dengan perkara-perkara maksiat.


Tetapi sebaliknya jika kita seorang yang suka mendengar dan melihat perkara yang baik-baik seperti tazkirah, lagu-lagu ketuhanan yang mendekatkan lagi diri dengan Allah, dzikir, rancangan-rancangan keagamaan, menundukkan pandangan dan sebagainya maka kita akan dapati senang dan ringan untuk melakukan ibadah.

Saya menulis melalui pengalaman dan sememangnya saya melaluinya bulan lepas semasa bekerja secara sambilan. Setiap hari didengarkan dengan lagu-lagu yang lagha sehingga saya rasa lalai dan malas dalam beribadah. Semoga selepas ini saya akan lebih berhati-hati.

~Peringatan ini buat diri saya dan sahabat-sahabat yang membacanya~
Semoga kita sama-sama dapat beramal!!insyaAllah..


~setitik hitam jika tidak dibersihkan,
lama-kelamaan akan mengotori hati kita~

No comments:

Post a Comment